Марина ПЕРСЕНГИЕВА: „Никой не може да докаже дали галерията в Нови пазар е пазила копия или шедьоври“

Продадох реплики, по 300 лв. едната картина, а не оригинали, те бяха собственост на баща ми и не бяха изложени в галерията

Тонка ПЕТРОВА

„Какви картини са били внесени в галерията в Нови пазар „Петър Персенгиев” при създаването й никой никога не е уточнявал. Нито  бащата на моята клиентка, нито  някой друг експерт е правил проверки на това.

В двора на къщата си в Нови пазар, където според решението на съда трябва да е под домашен арест, галеристката Марина Персенгиева и нейният адвокат Карен Бейлерян дадоха импровизиран брифинг.

В двора на къщата си в Нови пазар, където според решението на съда трябва да е под домашен арест, галеристката Марина Персенгиева и нейният адвокат Карен Бейлерян дадоха импровизиран брифинг.

За една от продадените картини, за което Марина Персенгиева  е обвинена, дадени в галерия във Варна, а после озовали се в аукцион,  Светлин Русев  я е върнал, защото е казал, че  тя не е оригинал.“ Това каза новият адвокат на Марина  Персенгиева Карен Бейлерян  от Варна, нает от  задържаната преди две седмици, а сега под домашен арест галеристка.
Това вероятно ще е и  основната защитна теза по време на очаквания процес, ако се стигне до такъв. Припомняме, че  Марина Персенгиева бе  обвинена, че е продала  9 картини и  86 графика, които са били  оригинали, а после ги е подменила с копия. Това според обвинението е направила в периода 2003-2004 г. в качеството си на уредник на галерията, която носи името на баща й Петър Персенгиев, починал през 1999 година. Според нея, продадените картини първо не са били оригинали и, второ, не са се намирали в галерията, а в дома на баща й и са били негова собственост.
В петък изкуствоведката покани в двора на  къщата си в Нови пазар медиите, но не направи дори и крачка извън входната врата поради домашния арест, наложен й от съда. Точно 40 минути клиентка и адвокат обясняваха, че Персенгиева е невинна и натопена по лични мотиви. Подобен брифинг е прецедент в съдебната практика поне в нашия регион – преди делото да влезе в зала, да се говори толкова пространно за него. Едва ли това е грешка, защото опитен адвокат като Бейлерян знае, че общественото мнение, според него настроено засега срещу клиентката му след редица публикации в медиите, се променя пак по същия начин – с контрапубликации.

В знак на добра воля на журналистите беше показан кабинетът на баща й, а тя разреши да бъде заснета под неговия автопортрет.

В знак на добра воля на журналистите беше показан кабинетът на баща й, а тя разреши да бъде заснета под неговия автопортрет.

Според тях никой не може да докаже дали галерията в Нови пазар е пазила копия или шедьоври. Дали картините, дарени лично от Васил Стоилов през 80-те и 90-те години на миналия век, са били оригинали или негови реплики, както и дали са рисувани от учениците му.
Според уредничката, тя е продала тези картини, включени в обвинението, с ясното съзнание, че това са  реплики или копия, а не  оригинали. „Те бяха собственост на баща ми, стояха в нашия дом  и не бяха изложени в галерията“, заяви тя. „Продадох ги по 300 лв. едната. Чудя  се как е възможно сега експерти да ги оценяват по  7000-9000 лева!“
Както многократно „Шуменска заря“ е отразявала този скандал, фалшификатите в галерията бяха открити от учителя по история Георги Гроздев, участвал в създаването на картинната сбирка заедно с художника Персенгиев. На този брифинг, обаче, дъщерята на  художника за първи път каза, че разследването срещу нея е тръгнало веднага след две публикации във в. „Шуменска заря“ от март 2009 година.
„Аз писах, че Георги Гроздев е бивш партиен секретар и няма образованието да е експерт и оценител. Моят отговор беше след една статия на Гроздев, в която името на баща ми не беше споменато изобщо, а беше казано какъв стахотен основател на галерията е  той, единствен едва ли не. Два дни след това написах, че е бивш партиен секретар, няма дори образованието да говори за изкуство. След което сигурно е имало достатъчно подигравки в града, че едно момиче се е опитало да  докаже нещо. Два месеца след това започна всичко.“

Двете публикации в „Шуменска заря”, които според обвинената са били поводът да започне разследване срещу нея. Снимки Авторката

Двете публикации в „Шуменска заря”, които според обвинената са били поводът да започне разследване срещу нея. Снимки Авторката

Според нея много от картините, включително тези в обвинението, били окачени в кабинети в общината, в завод „Китка“ и в други обществени сгради като банки, библиотеки, читалището, оставени са били за ползване. „Успях всичко да прибера в галерията чак през 2005 г., тогава чак подписах приемателно-предавателен протокол. „Но аз не мога да кажа дали това са били оригиналите на картините“, каза Марина Персенгиева.
Нито тя, нито адвокатът й се наеха да коментират дали през това време картините са били подменени. А адвокат Бейлерян обяви, че не е сигурно дали  още при създаване на галерията преди 37 години във фонда не са били внесени копия на оригиналните платна. Намекна, че това е проблем  на повечето  галерии в цялата страна. „Всеки, който си купува картина, сам си прави оценка и какво купува”, отсече той.

Категория | Общество

Коментирай

  • Kоментирано
  • Популярно
  • Ново
  • Тагове

Архиви

Времето в Шумен

Днес
Clear
9°C
01.11.2014
Partly sunny
11°C
02.11.2014
Partly sunny
10°C
03.11.2014
Dreary (overcast)
11°C
 
Агенция КРОСС