Най-вероятно знаете, че съвременните автомобили разполагат с турбокомпресори, но ако не сте напълно наясно как работят тези системи, няма да сгрешите, ако останете още мъничко с нас.
Съдържание
Какво наричаме турбо или турбокомпресор?
Най-общо казано, това е вид система, която компресира въздуха, който влиза в двигателя на автомобила.
Основното предимство на компресирането на въздуха е, че позволява на двигателя да “поеме” по-голямо количество въздух, което на практика означава повече гориво и мощност.
Източник снимка: en.wikipedia.org
От какви компоненти се състои?
Както става ясно и от наименованието му, турбокомпресорът се състои основно два компонента: турбина и компресор.
И двата компонента имат форма на работни колела, оборудвани са с лопатки (перки) и са свързани помежду си с помощта на вал.
Турбината е вкарана в изпускателната система, а компресорът е разположен във всмукателната система.
Ако се питате какво представляват турбините можем да кажем, че това са вид устройства, които използват кинетичната енергия на течности или газове (вода, въздух, пара, горивни газове и други) и я преобразуват в електрическа.
Отнасно компресора, то обяснено съвсем накратко това е вид механично устройство, което компресира, нагнетява и загрява газовете.
Как работи този автомобилен компонент?
Газовете, които напускат горивната камера се отвеждат от изпускателните канали към турбината, която започва да се върти.
Движението от завъртането на перките на турбината задвижва компресора, който засмуква въздуха и го компресира.
Компресираният и сгъстен въздух първо преминава през радиатор, наречен междинен охладител и след това навлиза във всмукателните канали, където предизвиква повишаване на налягането.
Какво е двойно турбо?
Много от съвременните двигатели с турбокомпресор разполагат не с една, а с две турбини. Тези две турбини са малко по-малки и споделят потока на отработените газове от цилиндрите.
Основното предимство на би – турбото е намаляването на теглото в сравнение с теглото на един турбокомпресор. Казано иначе, ако автомобилът ви е оборудван с двойно турбо, то може да осигури достатъчно сгъстен въздух дори по-ниски скорости.
Какви са предимства на турбокомпресорите?
Освен, че увеличават мощността, турбокомпресорите увеличават и въртящия момент на двигателя, което от голяма полза особено за по-малките бензинови двигатели.
Автомобилите с турбо изпускат и по-малко вредни отработени газове и имат по-тихи изпускателни тръби в сравнение с автомобилите, които не са оборудвани с турбо.
Турбокомпресорите са много полезни и при шофиране в планински райони, където въздухът е по-малко плътен. Автомобилите с нормален ДВГ изпитват затруднения и работят с намалена мощност, тъй като при всеки ход на буталото въздухът е с по-малка маса.
Двигателят с турбокомпресор също може да работи с намалена мощност, но намалението няма да е толкова драстично, тъй като способностите на турбото да компресира въздуха ще компенсира повечето от ефектите на разредения въздух.
Какви са минусите на турбото?
Един от основните недостатъци на турбокомпресора е забавянето или т. нар.”турбо лаг”.
Това забавяне се отнася до необичайното дълго време за реакция на турбото след достигане на определена скорост.
За щастие този проблем в наши дни вече не е толкова често срещан.
Колко време издържа едно турбо?
По принцип този компонент е здрав и би трябвало да издържи толкова, колкото и двигателя. Тоест, би трябвало да не се нуждае от смяна.
Разбира се, това не е абсолютно правило и понякога се налага да бъде извършен ремонт или смяна на този автомобилен компонент.
Източник снимка: en.wikipedia.org
Признаци, които показват, че турбокомпресорът има проблеми
Загуба на мощност
Ако автомобилът не ускорява както преди или реагира бавно е много възможно турбото да е повредено.
Хленчещ двигател
Едно от големите предимства на турбокомпресора е, че прави двигателя по-тих, защото заглушава звука от всмуквания въздух.
Затова, ако започнете да чувате все по-силен звук, наподобяващ звука от зъболекарска машина, това е индикация, че турбото има проблем.