Депутатите приеха на първо четене закона за корпоративното подоходно облагане, без почти никакви дебати по темата. Със закона се изменят и други данъчни закони, които ни засягат.
Ако законът окончателно мине, то през следващата година данъците за леките автомобили ще зависи от замърсяването, което те причиняват. Така данъкът за старите коли ще се увеличи, докато за новите автомобили ще бъде понижен.
Променя се законът за местните данъци и такси. Така данъците за нашите коли ще се определя по конкретна формула с два основни компонента – имуществен и екологичен. Имущественият компонент ще взима предвид мощността и годината на производство на колата, а екологичният – неговата екологична категория.
Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова посочи, че по-старите автомобили с евросертификат под евро 3 ще имат увеличаване на данъка, а по-новите със сертификати 5 и 6 ще се радват на облекчение.
Приемането на закона на първо четене мина без дебати в залата. Чак след това депутатът от БСП Иван Иванов направи коментар, споделяйки мнение, че по този начин ще пострада бюджетът на гражданите от най-уязвимите социални групи. Не е тайна, че хиляди хора с по-скромни възможности все още карат стари автомобили. Новият закон ще ги задължи да плащат и по-високи данъци. От трибуната Иванов попита, колко български граждани имат възможностите да си купят нов и екологичен автомобил.
В кулоарите на парламента Менда Стоянова успокои, че вдигането на данъка за старите коли няма да бъде драстично. Това ще бъде в рамките на 20-30 на сто от сегашната му стойност. Стоянова сподели мнение, че е крайно време българите да спрат да се тровят с подобен мръсен въздух, идващ включително и от старите автомобили. Тя смята, че би било неправилно употребата на стари и замърсяващи коли да се стимулира и с данъчни облекчения. Председателят на бюджетната комисия отново призова за комплексни мерки за подобряване на качеството на въздуха в големите и малките градове.