Всеки, който има мотор знае, че за да е във върхова форма и да се наслаждава безопасно на него, е добре да му осигури правилната поддръжка.
Тук сме за да обясним , на тези, които тепърва навлизат в необятното море на мото ездата, как трябва да поддържат двуколесното си возило правилно.
Съдържание
Ето няколко базови съвета, които са от изключително значение
Естествено, както всяко превозно средство, така и мотоциклетите се нуждаят от редовна смяна на моторно масло. При различните модели изискванията за смяна на тази течност варират, но като цяло експертите препоръчват това да се случва на всеки 5000 – 10 000 км.
По принцип смяната на моторно масло се случва един път годишно, но ако мотора се кара всеки ден и изминава доста километри, тогава най-вероятно ще се наложи да бъде доливано масло или да го сменяте по-често. Това важи и за движението на мотора извън асфалт, ползването на минерално а не синтетично масло или ако модела на двигателя на мотора е с по-стар. В тези случаи смяната на маслото най-вероятно ще се извършва два пъти годишно, заради вероятната възможност да се замърси по-бързо. Когато сменяме маслото за мотоциклета, задължително сменяме и масления филтър.
Източник на изображение: pexels.com
Друг много важен фактор е, никога да не подценявате спирачните накладки и да проверявате често за износването им, особено, когато тръгвате на път. Ако тяхното износване при проверка е по-малко от 3 мм, трябва да бъдат подменени.
Много е относително, кога се сменят накладките на мотора, тъй като това зависи от много неща – силата на езда, региона където се кара мотора и др. Опитните механици съветват да проверяваме накладките си ориентировъчно на всеки 10 000 – 15 000 км.
Следете състоянието на гумите преди всяко излизане с железния кон. Задължително се следи за тяхното налягане. Признаците, които издават, че мотоциклета има проблем са – прорези, ожулвания, разкъсвания и износване. Трябва да сте наясно и да проверявате дали дълбочината на проектора и налягането са в рамките а препоръчителните нива и да внимавате за прекомерното напомпване на гумите, защото така намаляват контакта между мотора и пътя и самото сцепление. Прекалено меките гуми пък намаля стабилността на мотора, както и спирането става доста по-трудно.
Изполването на манометър, за проверка на налягането се прави винаги, когато гумите са студени за точен резултат.
Въздушния филтър се чисти на всеки 10 000 км, защото той е изключително важен за правилната работа на мотора. Неговата работа е да предпазва деликатните елементи на двигателя от прах и други замърсители, които могат да го повредят.
Поддържайте задвижващата верига винаги добре смазана и чиста. Хубаво е да тя да бъде смазана след всяко каране и докато е все още топла. Така маслото ще проникне във всички части на веригата. Тя трябва да бъде и добре стегната, тъй като правилното й напрежение удължава живота на мотора.
Мотоциклетните батерии имат няколко години живот, а когато момента настъпи – просто я сменяте, но ако желаете да удължите малко повече нейния живот, ще трябва да я поддържате винаги на 100% заредена и чиста. Също така е добре да проверявате и нивото на електролита.
За да работи един двигател добре е нужно да се почиства карбуратора и да се проверяват хлабините на клапаните на изминати 1500 км. Почистването на свещите на всеки 750 км ако мотора ви е двутактов и на всеки 1500 км ако е четиритактов. Поддържайте дросела чист и ако се запуши или повреди го сменете веднага.
Винаги проверявайте вилиците и виличното масло за появата на ръжда и състоянието на маслото им.
Ако следвате тези лесни съвети за поддръжка и поддържате мотоциклета си винаги чист със сигурност ще може да му се радвате доста дълго време, а той ще ви се отблагодарява с незабравими моменти изпълнени с адреналин и не само.