Доверието към ваксините в Източна Европа не е никак високо. Всъщност, то е възможно най-ниското в целия свят. Това показват данните от световното проучване Wellcome Global Monitor, обхващащо 140 държави и повече от 140 000 души. Проучването е на американската агенция Gallup е и проведено между месеците април и декември 2018 година.
Анкетата, която е проведена в различните държави, съдържа 30 въпроса. Чрез тях се изследва доверието към лекари, болници, правителства и журналисти.
Изводите от проучването са съвсем ясни. Доверието към ваксинацията е най-високо в най-бедните държави в света, защото хората там с очите си виждат, колко ефективни са ваксините всъщност. И обратното – доверието към ваксините е ниско в страните с висок стандарт на живот. Там хората стават жертва на силна дезинформация в социалните мрежи, а освен това и нямат високо доверие в институциите.
Има един наистина изненадващ парадокс. Франция се слави като страна с високообразовано и интелигентно население, но именно това е и държавата с най-високо недоверие към ваксинацията. Данните са впечатляващи – всеки трети французин (33%) има недоверие към безопасността на ваксините, а всеки пети (19%) откровено не вярва в тяхната ефективност.
Как стоят нещата в България? В сигурността на ваксините не вярват 15% от хората, докато 7% са скептични към тяхната ефективност, макар и многократно доказвана през годините.
Най-високо доверие към ваксините има в региона на Южна Азия, където цели 95% от хората не изпитват каквито и да е съмнения към ефективността на ваксинацията. Южна Азия е следвана от Източна Африка (92%), Централна Америка и Мексико (88%), Северна Африка (85%), Западна Африка (85%) и Югоизточна Азия (84%).
Ръководителят на проекта за доверие към ваксините от Лондонската школа за хигиена и тропическа медицина Хайди Ларсон отбелязва, че социалните мрежи играят силна роля в нарастващото недоверие към ваксините. Тя посочва, че много често дезинформацията се разпространява в закрити “Фейсбук” групи и форуми, което прави учените неспособни да упражнят контрол над ситуацията. “Нужно е да възстановим доверието и да насочим повече информация към младото поколение”, казва тя.