Въпреки че всички сме преминали през различни етапи на личностно развитие, малко от нас знаят какво точно представлява всеки един етап и в какво се изразява той. Всъщност това е информация, която не трябва да подминаваме с лека ръка. Питате се каква е причината?
Повечето от нас се превръщат в родители, които трябва да разбират всички тези етапи, за да се справят с ежедневните трудности, срещани при отглеждането на едно дете. Други имат пряк досег с деца от всякаква възраст поради избраната от тях професия. Това може да включва редица образователни, спортни, културни и други дейности.
Често етапите от развитието на едно дете се разделят според обучителния период, в който попада детето според възрастта си, плюс ранните детски години. С други думи – ранно детство, ясла, детска градина, основно училище и средно образование. Въпреки това, днес ще говорим за етапите на база възрастовата в група, в която попада детето.
Източник на изображението: Unsplash.com
Съдържание
От раждането до края на първия месец (0-1)
В най-ранният период си период, между раждането и навършването на един месец, новородените имат няколко рефлекса, които в продължение на времето отслабват или изчезват напълно.
Тези рефлекси са следните:
- Сукателен рефлекс
- Рефлекс на търсене
- Моро рефлекс
- Рефлекс на Бабински
- Рефлекс на хващане
- Рефлекс на автоматично ходене
- Шиен тоничен рефлекс
- Рефлекс на Галант
- Парашутен рефлекс
На този етап новороденото спи през по-голямата част от деня, обикновено между 14 и 17 часа. В много от случаите достигат и до 20 часа сън, като сучат на всеки 2-3 часа. Основната му форма на комуникация е чрез плач, като с времето родителите се научават да разпознават каква е причината за него.
От един до три (1-3) месеца
Между първия и третия месец след раждането, бебето започва да губи някои от първоначалните си рефлекси. Те биват заместени с подсилени шийни мускули и по-добра двигателна координация на ръцете, краката врата.
Освен това бебето започва и да издава различни звуци, като преобладават гласните звуци, а също и гукането. Може да забележите и развиваща се усмивка при приятен за детето социален контакт.
Детето започва да бъде по-активно през деня и да спи на по-дълги периоди (5-6 часа) през нощта. Въпреки това отново сънят достига до 14-17 часа на денонощие.
От четири до шест (4-6) месеца
Между четвъртия и шестия месец вероятно ще забележите, че детето вече балансира главата си добре, може да седи седнало с опора, да премества предмети от една ръка в друга, както и да “плува”, когато е по корем.
Звуците, които издава, ще бъдат по-разнообразни от предходните месеци и ще включват смях, писъци, срички и неразбираемо бърборене. През този период спят по-малко, между 12 и 16 часа на ден, като повечето от тях са през нощта (около 9) и често се включват по 2 дрямки през деня.
От седем до девет (7-9) месеца
Между седмия и деветия месец детето вече има по-развита моторика и започва да прави неща, които не е можело досега. Такива движения са обръщане от корем по гръб и обратно, сядане без допълнителна опора, пълзене по пода или леглото, изправяне на крака с помощта на ръцете и други.
Освен това се развиват говорът и комуникационните му умения. Вече ще може да казва двусрични думи като “мама”, “тате”, “баба” и др. Ще може и да повтаря дочути тонове или звуци, били те на песен или на животно. Колкото до съня, бебетата на възраст между 7 и 9 месеца спят около 12-14 часа на ден, като по-голямата част от тях е през нощта.
От десет до дванадесет (10-12) месеца
На тази възраст децата започват да вървят спокойно, хванати за заобикалящите ги мебели, да връщат търкаляща се топка, да разлистват страници и други. Това е и периодът, в който започват да им поникват нови зъбки, което може да е много неприятен и болезнен процес.
На този етап детето вече обвързва думи като “мама” с отсрещния човек, започва да отговаря на въпроси от типа на “Какъв звук издава кучето?” и имитира реч по-добре отпреди. Спят подобно на преди, но е възможно да плачат през нощта, ако вече са отделени от родителите.
1-годишна възраст
След първата си годинка, децата вече имат значително повече умения. Могат да ходят, да отпиват и да загребват с лъжица, да танцуват с музика, да наслагват кубове един върху друг и дори да сглобяват по 2-3 парчета от детски пъзел.
Между 1 и 2-годишна възраст децата могат да научат до над 100 думи, да изразяват нежелание и да формират кратки изречения от по две думи. Разпознават собствения си образ в огледала и разбират по-добре причинно следствените връзки. Започват да разбират и функционалността на дадени предмети. Сънят трае между 11 и 14 часа.
2-годишна възраст
На двегодишна възраст децата вече ходят и тичат добре. Вече контролират физиологичните си нужди и оформят предпочитанията си за доминантна ръка. Преди да навършат 3 години, обикновено всички зъбки са израснали, а апетитът е намалял.
Развиват се и други умения. Вече знаят към кой пол спадат, на колко са години и как се казват. Разбират и притежанието, като започват да използват думи и изрази като “това е мое”, но все още не разбират споделянето с други. Необходими са общо между 10 и 12 часа сън през нощта, с малка дрямка през деня.
3-годишна възраст
След навършени 3 години, детето започва самостоятелно да мие и суши ръцете си, да се храни, да изкачва стълбите без допълнителна помощ и дори да кара велосипед с три гуми. Успешно разпознава цветовете и запомня специфични случки.
Останалите вече разбират какво казва детето, а то използва думи като “благодаря” и “моля”. Желанието му да разбира “защо” нараства все повече, започва да споделя играчките си и да иска да играе с останалите деца. Хубаво е да се създаде рутина преди вечерното лягане.
От 4 до 5-годишна възраст
На тази възраст децата вече могат да се обличат сами, да пеят песни, да различават реалност от фантазия, да помагат със задачите вкъщи. Започват да научават азбуката и да пишат.
Въпреки че спазват инструкциите на родителите, често не разбират кое е правилно и кое не. Започват да сравняват правилата вкъщи с тези, които спазват другите деца. Започват да разбират концепцията “време”, както и дните от седмицата и месеците в годината.
От 6 до 12-годишна възраст
В този период децата се развиват значително. Започват да развиват и интересите си, които може да са обвързани с литература, изкуство и музика. Научават основни математически правила, четат добре и им харесва да използват мобилни устройства за комуникация с връстници.
Доближавайки се до пубертета, телата на момчетата и момичетата се променят. Често срещано е повечето от тях да са срамежливи относно тези промени. Започват да копират и поведението на по-възрастни от тях и развиват много силни приятелства с определени хора.
От 13 до 18-годишна възраст
На тази възраст децата започват да се изграждат като завършени индивиди. Интересите им са силно изразени и започват да се интересуват от социални и обществени въпроси като политика и философия. Силно се развива и абстрактното мислене.
С напредването на възрастта, децата започват да се отделят от родителите, търсейки самостоятелност. Заедно с развитието на тялото, те показват и засилен интерес към романтичните и сексуалните връзки.