Кандидат-шофьорите у нас ще трябва да вземат повече часове на пътя, преди да получат така желаните книжки. Това ще се случи, ако бъдат одобрени предложенията на работна група, включваща представители на министерствата на образованието, транспорта, вътрешните работи, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”, висши учебни заведения, браншови организации и др.
Освен че часовете на пътя за категория “B” ще бъдат увеличени на общо 42, предвижда се курсистите да шофират на магистрала, след залез слънце и при натоварен трафик. Предвижда се и каране при намалена видимост.
Промените могат да се осъществят още през септември, стига министърът на образованието Красимир Вълчев да даде своето одобрение.
“До този момент компонентите на обучението бяха разписани в методиката, но без конкретни изисквания за продължителността им и липса на ефективен контрол. Това създаваше както предпоставка за нелоялна конкуренция, така и за явяване на шофьорски изпит без придобиване на ключови умения като управление на магистрала, скоростен път, при намалена видимост и др.”, се посочва в съобщение от днес на Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”.
Според предвидените от работната група промени, карането извън града следва да покрие поне шест часа от обучението на курсистите. Половината от тях следва да бъдат на магистралата или на скоростен път. Макар и единствено като пожелание, записано е учещите се кандидат-шофьори да бъдат обучени да карат и при интензивен трафик. За първи път досега се появява подобно изискване. До този момент карането по магистрала или скоростен път е нещо, което самите инструктори са решавали, дали да организират или не.
Карането на тъмно ще трябва да покрие поне два часа от обучението на новите шофьори, а карането в населено място с голяма интензивност – поне 10 часа.
Същевременно работната група предлага обучението по теория да се намали от 40 на 26 часа. Това, от своя страна, би трябвало да действа компенсиращо и да не се стига до сериозно увеличение на стойността на услугата.