Жителите на София бяха приятно изненади от нова услуга, от която могат да се възползват, а именно – пускането под наем на така модерните напоследък електрически тротинетки. Срещу сумата от 20 лв. на час бихте могли да си наемете тротинетка и да стигнете до желаната дестинация, правейки го по един интересен, бърз и екологичен начин.
Големият проблем около движението на тротинетките обаче е липсата на нормативна уредба относно тяхното движение. Именно заради това Института за пътна безопасност пусна свое становище, касаещо този въпрос. Според тях, пускането в движение на електрическите тротинетки е прибързано. От ИПБ посочват, че има някои важни въпроси относно тротинетките, свързани с безопасността по пътищата.
От ИПБ са на мнение, че тротинетките не е трябвало да се пускат в движение, без да бъде изготвена конкретна нормативна уредба, регулираща ги като услуга. От Института казват, че на няколко пъти са посъветвали Столична община да не избързват с пускането на услугата. Все още не са установени ясни критерии по някои важни въпроси, като например, кой носи отговорност при пътен инцидент или щети по градската среда.
Експертите на ИПБ смятат, че електрическите тротинетки следва да заплащат застраховка “Гражданска отговорност”, бидейки активна част от движението по улиците. “Това избързване от страна на администрацията на Столична община не кореспондира с възприетите от управлението на Общината политики за осигуряване на безопасна среда за всички участници в движението”, посочват от ИПБ.
От Института по пътна безопасост посочват, че пускането на скутерите без нормативна уредба “наподобява лобизъм”, за чиито грешки може да се окаже, че ще плаща обществото. От ИПБ питат Общината, дали тя е готова да носи отговорност при евентуални злополуки с отдаваните под наем тротинетки. За да не бъдат голословни, ИПБ представят и проект на регламент за участието на скутерите в пътното движение. Всеки гражданин, стига да желае, може да разгледа проекта на официалната уебстраница на ИПБ.